Kulisy mojej pracy – czyt. jak przygotowywane są zdjęcia

Wianek w stylizacji ślubnej

W tym poście chce przybliżyć wszystkie etapy mojej pracy i uświadomić osoby zainteresowane tym tematem, jak wygląda prawdziwa praca profesjonalnego fotografa ślubnego.


1. PLANOWANIE

W tym etapie kreuję z moimi klientami koncepcję wykonania zdjęć, które mają powstać. Jeżeli zlecenie dotyczy uroczystości ślubnych, omawiamy wszystkie szczegóły z dnia ceremonii i wstępnie tworzymy zamysł sesji plenerowej. Etap planowania poprzedza podpisanie umowy, zazwyczaj zaczyna się przy pierwszym spotkaniu i trwa przez cały czas trwania współpracy.

Sesja ślubna w pałacowym ogrodzie Endorfina Foksal, Warszawa – styl romantyczny

Dzięki temu etapowi mogę odpowiednio przygotować się do pracy i mieć całą przyszłą sytuację pod kontrolą. Natomiast  klienci opierając się na moich wskazówkach mogą przygotować się do sesji i wiedzą na co zwrócić szczególną uwagę podczas robienia zdjęć.

2. FOTOGRAFOWANIE

Jest to etap, w którym robię zdjęcia. W chwili naciśnięcia spustu migawki otrzymuję surowy plik RAW, który zapisywany jest na karcie pamięci w moim aparacie.

Rejestracja zdjęć w formacie RAW pozwala na zachowanie najwyższej jakości obrazu oferowanej przez aparat dając możliwość dokładnej obróbki pliku na komputerze. W odróżnieniu od zapisu w formacie JPEG albo TIFF, plik RAW nie zawiera bowiem obrazu wywołanego przez oprogramowanie aparatu, lecz „surowe” dane z matrycy światłoczułej. Przeniesienie obróbki obrazu z aparatu do komputera pozwala na zastosowanie oprogramowania o większych możliwościach w stosunku do funkcji dostępnych w aparacie.

Przygotowania do ślubu ze zwiewną suknią ślubną3. ZAPISYWANIE NA KOMPUTERZE I KOPIA BEZPIECZEŃSTWA

Utrata materiału jest dla mnie niedopuszczalna! Doskonale zdaję sobie sprawę z tego jak ważne jest bezpieczeństwo zdjęć dla moich klientów (szczególnie chodzi tu o niepowtarzalne reportaże ślubne). ” Wypadki chodzą po ludziach” dlatego też, przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac edycyjnych i retuszu poświęcam kilka godzin na zgrywanie materiału i robienie kopii zapasowych na różnych nośnikach elektronicznych (przenośne dyski, karty pamięci, pamieć komputera). Podczas sesji pracuje na kilku kartach pamięci, w celu minimalizacji ryzyka utraty większej partii materiału. Dodatkowo zabieram ze sobą zapasowy sprzęt oraz szczególnie dbam o dobry stan nośników pamięci. Wszystko to pociąga za sobą dodatkowe koszty usługi, ale dzięki temu mam pewność, że moi klienci dostaną całość zrealizowanego wcześniej materiału i minimalizuję w ten sposób ryzyko utraty całości danych.

4. WSTĘPNA SELEKCJA

Jest to moment pierwszego przejrzenia całości materiału. W tym czasie usuwam niewiele zdjęć, głównie te, które technicznie nie spełniają norm (ostrość skupiona w złym miejscu) oraz te ewidentnie nieudane z powodu zakłóceń kadru i nieudanych min bohaterów. Wstępnie też oceniam, które z powstałych zdjęć potraktuję jako inspirację do dalszej pracy nad realizacją materiału.

Zimowa sesja w pałacowych wnętrzach

5. OSTATECZNA SELEKCJA

Przychodzi czas na wybranie zdjęć, które będą stanowiły całość materiału dla moich klientów. Prawdziwy reportaż przedstawia pełną historię ślubu i jednocześnie oddaje klimat dnia i wszystkie związane z nim emocje. W tym etapie, segreguje fotografię tak, by przedstawiały pełną opowieść zdarzeń przeżywanych w dniu sesji.

Taka ostateczna selekcja materiału z jednej ceremonii trwa zwykle od kilku do kilkunastu godzin.

6. WYWOŁYWANIE PLIKÓW RAW

Jest to proces najważniejszy (po samym etapie robienia zdjęć) i najbardziej czasochłonny. Etap ten zbliżony jest do wyboru materiału światłoczułego w fotografii analogowej (filmu) i późniejszego wołania negatywu w zakładzie fotograficznym lub ciemni. Polega on na nadaniu surowym plikom oczekiwanej kolorystyki, jasności i kontrastu. Nie ma z góry ustalonego przepisu na poprawne wywoływanie plików RAW. Tu w role wchodzi wyczucie estetyki. doświadczenie w wywoływaniu zdjęć, moja wiedza grafika oraz pomysł na realizację całego materiału. Rezultatów wywołania jednego zdjęcia mogą być miliony.

Po lewej: Plik RAW przed wywołaniem | Po prawej: Efekt finalny czyli plik JPG po wywołaniu ale jeszcze bez retuszu
Po lewej: Plik RAW przed wywołaniem | Po prawej: Efekt finalny czyli plik JPG po wywołaniu ale jeszcze bez retuszu

7. EDYCJA I RETUSZ

Efektem świadomych decyzji dotyczących kolorystyki i gęstości jest wywołany plik RAW, który następnie poddaje retuszowi w programie ADOBE PHOTOSHOP. Zazwyczaj są to drobne szlify upiększające kolorystykę, klimat i wygląd przedstawionych na fotografii osób. Zdarza się jednak, że w rolę wchodzi żmudny i bardziej skomplikowany proces, a wszystko to dla zasady „najlepszego efektu” i w celu zadowolenia moich klientów.

Etap ten zazwyczaj trwa kilka do kilkunastu dni, gdyż każde zdjęcie z osobna jest szczególnie traktowane  i dopasowywane wraz ze wszystkimi w jedną spójną całość.

8. PRZYGOTOWYWANIE FOTOALBUMÓW

Nigdy nie oddaje materiałów ze standardową, ślubną grafiką gołąbków czy kieliszków. Zależy mi, by klienci otrzymali autorski produkt w całości przygotowany na ich indywidualne zamówienie. Dlatego też przy tworzeniu fotoalbumów inspiruje się wykonanymi fotografiami z reportażu bądź z sesji plenerowej. Gdy na ślubie pojawia się motyw przewodni, bądź cała uroczystość udekorowana jest tylko w jednym kolorze, moi klienci mogą być pewni, że właśnie to będzie widoczne na okładkach albumów.

Moje okładki charakteryzują się dbałością o wizualną estetykę – nie stosuje dwudziestu fontów i szeregu napisów i reklam, stawiam na kolorystykę i ujednolicenie całości, szukam wyjątkowego szczegółu z całego reportażu by go wyróżnić wystawiając na front opakowania.

9. PRZEGLĄD CAŁEGO MATERIAŁU

Gdy fotografie wydają się być gotowe, przeglądam jeszcze raz powstały materiał. Sprawdzam w ten sposób, czy opowiedziana przeze mnie historia jest pełna i tworzy jedną całość.

10. WYWOŁYWANIE FOTOGRAFII W LABORATORIUM I NAGRANIE PENDRIVE

Gdy materiał jest gotowy, wybieram z całości reportażu ok 200 zdjęć, które będą wywołane w laboratorium fotograficznym. Jednak zanim zdjęcia zostaną wysłane do wywołania, muszę rozdzielić je na dwa formaty: 10×15 oraz 15×21  w ten sposób, zapoczątkowuję planowanie ułożenia zdjęć w albumie. Na większym formacie ukazuję najważniejsze momenty, mniejszymi zaś uzupełniam opowiadaną historię o szczegóły. W ten sposób wiem, że każda strona zostanie dopracowana i oglądanie albumu nie będzie nużyło.

Powstały materiał kompresuje do formatu JPEG, tak by zdjęcia można było wydrukować i nagrywam na pendrive. Dodatkowo tworzę wersję zdjęć internetowych, którymi klienci bez problemu mogą się podzielić ze znajomymi poprzez urządzenia internetowe.

11. WKLEJANIE ODBITEK I OZDABIANIE ALBUMU FOTOGRAFICZNEGO

Przedostatnim etapem jest przygotowanie albumu. Zazwyczaj wklejanie odbitek i ozdabianie albumu zajmuje kilkanaście godzin. Jest to praca dosyć czasochłonna, gdyż każda strona musi być ze szczegółami zaplanowana. Dzięki takiemu działaniu, oglądanie odbitek nie nudzi, a wręcz przeciwnie – każda strona zaskakuje harmonijnością i przypomina każdą wyjątkową chwilę ze wspominanego dnia.

Dodatkowo by nadać albumom niepowtarzalny wygląd, przyozdabiam je wstążkami o kolorach inspirowanych ślubem i pozostałymi opakowaniami. Albumy prezentują się wówczas bardzo elegancko i gustownie

12. SZCZĘŚLIWY KONIEC PRACY

Po zakończeniu pracy umawiam się z klientami na przekazanie zdjęć. O ile tylko jest to możliwe, zawsze miło mi dać coś więcej – dodatkowe zdjęcia z sesji lub reportażu, gratisowe odbitki lub rabaty na sesje dla znajomych i rodziny. Po zakończonej współpracy zawsze proszę o wyrażenie opinii moich klientów, które to zawsze prowadzą do udoskonalenia mojej pracy w przyszłości.

 

Zapraszam również do:

Oto kilka słów o tym, jak działamy i o tym jak ułatwić naszą współpracę, by zdjęcia wyszły naprawdę cudownie;)

Sesja plenerowa – wszystko co warto wiedzieć, by wyszła bajkowo!

Leave a Reply