W tym poście chce przybliżyć wszystkie etapy mojej pracy i uświadomić osoby zainteresowane tym tematem, jak wygląda prawdziwa praca profesjonalnego fotografa ślubnego.
1. PLANOWANIE
W tym etapie kreuję z moimi klientami koncepcję wykonania zdjęć, które mają powstać. Jeżeli zlecenie dotyczy uroczystości ślubnych, omawiamy wszystkie szczegóły z dnia ceremonii i wstępnie tworzymy zamysł sesji plenerowej. Etap planowania poprzedza podpisanie umowy, zazwyczaj zaczyna się przy pierwszym spotkaniu i trwa przez cały czas trwania współpracy.
Dzięki temu etapowi mogę odpowiednio przygotować się do pracy i mieć całą przyszłą sytuację pod kontrolą. Natomiast klienci opierając się na moich wskazówkach mogą przygotować się do sesji i wiedzą na co zwrócić szczególną uwagę podczas robienia zdjęć.
2. FOTOGRAFOWANIE
Jest to etap, w którym robię zdjęcia. W chwili naciśnięcia spustu migawki otrzymuję surowy plik RAW, który zapisywany jest na karcie pamięci w moim aparacie.
Rejestracja zdjęć w formacie RAW pozwala na zachowanie najwyższej jakości obrazu oferowanej przez aparat dając możliwość dokładnej obróbki pliku na komputerze. W odróżnieniu od zapisu w formacie JPEG albo TIFF, plik RAW nie zawiera bowiem obrazu wywołanego przez oprogramowanie aparatu, lecz „surowe” dane z matrycy światłoczułej. Przeniesienie obróbki obrazu z aparatu do komputera pozwala na zastosowanie oprogramowania o większych możliwościach w stosunku do funkcji dostępnych w aparacie.
3. ZAPISYWANIE NA KOMPUTERZE I KOPIA BEZPIECZEŃSTWA
Utrata materiału jest dla mnie niedopuszczalna! Doskonale zdaję sobie sprawę z tego jak ważne jest bezpieczeństwo zdjęć dla moich klientów (szczególnie chodzi tu o niepowtarzalne reportaże ślubne). ” Wypadki chodzą po ludziach” dlatego też, przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac edycyjnych i retuszu poświęcam kilka godzin na zgrywanie materiału i robienie kopii zapasowych na różnych nośnikach elektronicznych (przenośne dyski, karty pamięci, pamieć komputera). Podczas sesji pracuje na kilku kartach pamięci, w celu minimalizacji ryzyka utraty większej partii materiału. Dodatkowo zabieram ze sobą zapasowy sprzęt oraz szczególnie dbam o dobry stan nośników pamięci. Wszystko to pociąga za sobą dodatkowe koszty usługi, ale dzięki temu mam pewność, że moi klienci dostaną całość zrealizowanego wcześniej materiału i minimalizuję w ten sposób ryzyko utraty całości danych.
4. WSTĘPNA SELEKCJA
Jest to moment pierwszego przejrzenia całości materiału. W tym czasie usuwam niewiele zdjęć, głównie te, które technicznie nie spełniają norm (ostrość skupiona w złym miejscu) oraz te ewidentnie nieudane z powodu zakłóceń kadru i nieudanych min bohaterów. Wstępnie też oceniam, które z powstałych zdjęć potraktuję jako inspirację do dalszej pracy nad realizacją materiału.
5. OSTATECZNA SELEKCJA
Przychodzi czas na wybranie zdjęć, które będą stanowiły całość materiału dla moich klientów. Prawdziwy reportaż przedstawia pełną historię ślubu i jednocześnie oddaje klimat dnia i wszystkie związane z nim emocje. W tym etapie, segreguje fotografię tak, by przedstawiały pełną opowieść zdarzeń przeżywanych w dniu sesji.
Taka ostateczna selekcja materiału z jednej ceremonii trwa zwykle od kilku do kilkunastu godzin.
6. WYWOŁYWANIE PLIKÓW RAW
Jest to proces najważniejszy (po samym etapie robienia zdjęć) i najbardziej czasochłonny. Etap ten zbliżony jest do wyboru materiału światłoczułego w fotografii analogowej (filmu) i późniejszego wołania negatywu w zakładzie fotograficznym lub ciemni. Polega on na nadaniu surowym plikom oczekiwanej kolorystyki, jasności i kontrastu. Nie ma z góry ustalonego przepisu na poprawne wywoływanie plików RAW. Tu w role wchodzi wyczucie estetyki. doświadczenie w wywoływaniu zdjęć, moja wiedza grafika oraz pomysł na realizację całego materiału. Rezultatów wywołania jednego zdjęcia mogą być miliony.
7. EDYCJA I RETUSZ
Efektem świadomych decyzji dotyczących kolorystyki i gęstości jest wywołany plik RAW, który następnie poddaje retuszowi w programie ADOBE PHOTOSHOP. Zazwyczaj są to drobne szlify upiększające kolorystykę, klimat i wygląd przedstawionych na fotografii osób. Zdarza się jednak, że w rolę wchodzi żmudny i bardziej skomplikowany proces, a wszystko to dla zasady „najlepszego efektu” i w celu zadowolenia moich klientów.
Etap ten zazwyczaj trwa kilka do kilkunastu dni, gdyż każde zdjęcie z osobna jest szczególnie traktowane i dopasowywane wraz ze wszystkimi w jedną spójną całość.
8. PRZYGOTOWYWANIE OKŁADEK NA PUDEŁKA I NADRUKÓW NA KRĄŻKI DVD
Nigdy nie oddaje płyt ze standardową, ślubną grafiką gołąbków czy kieliszków. Zależy mi, by klienci otrzymali autorski produkt w całości przygotowany na ich indywidualne zamówienie. Dlatego też przy tworzeniu grafiki na opakowania i płyty inspiruje się wykonanymi fotografiami z reportażu bądź z sesji plenerowej. Gdy na ślubie pojawia się motyw przewodni bądź cała uroczystość udekorowana jest tylko w jednym kolorze, moi klienci mogą być pewni, że własnie to będzie widać na opakowaniach i płytach.
Moje okładki charakteryzują się dbałością o wizualną estetykę – nie stosuje dwudziestu fontów i szeregu napisów i reklam, stawiam na kolorystykę i ujednolicenie całości, szukam wyjątkowego szczegółu z całego reportażu by go wyróżnić wystawiając na front opakowania.
9. PRZEGLĄD CAŁEGO MATERIAŁU
Gdy fotografie wydają się być gotowe, przeglądam jeszcze raz powstały materiał. Sprawdzam w ten sposób, czy opowiedziana przeze mnie historia jest pełna i tworzy jedną całość.
10. WYWOŁYWANIE FOTOGRAFII W LABORATORIUM I NAGRANIE PŁYT DVD
Gdy materiał jest gotowy, wybieram z całości reportażu ok 300/350 zdjęć, które będą wywołane w laboratorium fotograficznym. Jednak zanim zdjęcia zostaną wysłane do wywołania, muszę rozdzielić je na dwa formaty: 10×15 oraz 15×21 w ten sposób, zapoczątkowuję planowanie ułożenia zdjęć w albumie. Na większym formacie ukazuję najważniejsze momenty, mniejszymi zaś uzupełniam opowiadaną historię o szczegóły. W ten sposób wiem, że każda strona zostanie dopracowana i oglądanie albumu nie będzie nużyło.
Powstały materiał kompresuje do formatu JPEG, tak by zdjęcia można było wydrukować i nagrywam na płycie DVD. Dodatkowo tworzę wersję zdjęć internetowych, którymi klienci bez problemu mogą się podzielić ze znajomymi poprzez urządzenia internetowe.
11. WKLEJANIE ODBITEK I OZDABIANIE ALBUMU FOTOGRAFICZNEGO
Przedostatnim etapem jest przygotowanie albumu. Zazwyczaj wklejanie odbitek i ozdabianie albumu zajmuje kilkanaście godzin. Jest to praca dosyć czasochłonna, gdyż każda strona musi być ze szczegółami zaplanowana. Dzięki takiemu działaniu, oglądanie odbitek nie nudzi, a wręcz przeciwnie – każda strona zaskakuje harmonijnością i przypomina każdą wyjątkową chwilę ze wspominanego dnia.
Dodatkowo by nadać albumom niepowtarzalny wygląd, przyozdabiam je wstążkami o kolorach inspirowanych ślubem i pozostałymi opakowaniami. Albumy prezentują się wówczas bardzo elegancko i gustownie.
12. SZCZĘŚLIWY KONIEC PRACY
Po zakończeniu pracy umawiam się z klientami na przekazanie zdjęć. O ile tylko jest to możliwe, zawsze miło mi dać coś więcej – dodatkowe zdjęcia z sesji lub reportażu, gratisowe odbitki lub rabaty na sesje dla znajomych i rodziny. Po zakończonej współpracy zawsze proszę o wyrażenie opinii Moich klientów, które to zawsze prowadzą do udoskonalenia mojej pracy w przyszłości.
Zapraszam również do:
Sesja plenerowa – wszystko co warto wiedzieć, by wyszła bajkowo!
[…] Kulisy mojej pracy – czyt. jak przygotowywane są zdjęcia […]